واقعیت افزوده چیست؟ بخش دوم

 پیش از ظهور گوشی های هوشمند ، ساخت سیستم های واقعیت افزوده قابل حمل ، تقریبا غیرممکن بود. بعنوان مثال این سیستم را که  در سال 1997  طراحی و ساخته شده در نظر بگیرید.

اولین سیستم واقعیت افزوده قابل حمل
اولین سیستم واقعیت افزوده قابل حمل

برای استفاده از این سیستم، مجبور بودید تا سخت افزارهای مورد نیاز را در یک کوله پشتی ،با خود حمل کنید. این سیستم برای ارائه اطلاعات مکانی به گردشگران ساخته شده بود.

امروزه ببه لطف گوشی های هوشمند ، اپلیکیشن های AR امکانات بیشتر و قابلیت حمل بالاتری نسبت به اسلاف خود دارند.

ورود اپل و گوگل به دنیای واقعیت افزوده

تحول عظیمی که با ظهور گوشی های هوشمند ، در تولید اپلیکیشن های واقعیت افزوده بوجود آمد،سرانجام دو غول دنیای فناوری اطلاعات، یعنی گوگل و اپل را هم وارد این عرصه نمود.

در ژوئن 2017 ،کمپانی اپل ، از فریم ورک واقعیت افزوده ARKIT رونمایی کرد. این فریم ورک که برای سیستم عامل IOS طراحی شده، به توسعه دهندگان، کمک می کند تا اپلیکیشن های خود را سریعتر و با کیفیت بالاتری تولید و عرضه کنند.

تنها 2 ماه بعد و در آگوست همان سال ، شرکت گوگل نیز وارد این عرصه شد. گوگل نیز فریم ورک اختصاصی به نام ARCORE را ارائه نمود. ARCORE برخلاف ARKIT قابلیت استفاده بر روی هر دو پلتفرم IOS و Android را داراست.

در سالهای اخیر ، بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ ، سرمایه گذاری های عظیمی را در این زمینه انجام داده اند. از جمله می توان به شرکتهای مایکروسافت ، فیسبوک ، اپسون و مجیک لیپس  اشاره نمود.

هدست جادویی مایکروسافت

HoloLens

در این بین مایکروسافت ، سرمایه گذاری خود را بر روی یک هدست واقعیت افزوده پیشرفته به نام HoloLens انجام داد. این هدست گرانقیمت ، امکانی برای تلفیق کامل دنیای مجازی و حقیقی را فراهم کرده است. سعی خواهیم کرد تا در یک مقاله دیگر به صورت جداگانه به بررسی این سیستم جذاب بپردازیم.

به لطف AR و سایر فناوریهای نوین شاید در آینده ای نه چندان دور، محیط کار و زندگی ما ، چیزی شبیه به محیط کار و زندگی تونی استارک در مجموعه فیلمهای علمی تخیلی ، مرد آهنین باشد.

دفتر کار آینده

واقعیت افزوده چیست – بخش اول